X

Ofte stillede spørgsmål

Her på siden kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål til vores internetbaserede behandling. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål, kan du kontakte os eller spørge din tilkoblede psykolog under den udredende videosamtale eller i behandlingsprogrammet. 

Er Internetpsykiatriens tilbud for alle?

Vi tilbyder internetbaseret behandling af let til moderat depression samt udvalgte angstlidelser (socialfobi, panikangst, agorafobi og enkelfobi).

For at modtage behandling for en af ovenstående psykiske lidelser, skal du:

  • være fyldt 18 år
  • kunne arbejde selvstændigt med din behandling ugentligt
  • have dansk cpr. nummer
  • have bopæl og være bosiddende i Danmark under behandlingen
    • Hvis du ikke bor i Danmark eller har oplyst om at du har udenlandsk bopæl/og udenlandsk læge, så vil der blive fremsendt en faktura for egenbetaling af behandlingen.
  • kunne læse/skrive og forstå dansk
  • have dansk læge
  • have en computer eller en tablet med webkamera
  • være tilmeldt Digital Post og have MitID

Hvis ikke du opfylder ovenstående, kan vi desværre ikke tilbyde dig behandling.

Kan jeg møde op på jeres klinik til en fysisk samtale?

Nej. Internetpsykiatrien er udelukkende et internetbaseret behandlingstilbud, så alle samtaler foregår via video, telefon eller skrift.

Er der ventetid?

Du kan normalt forvente at blive indkaldt til en udredende videosamtale indenfor 4 uger. 

 

Der er ikke ventetid på selve behandlingen, så du kan starte, så snart du har modtaget et link til behandlingsprogrammet, hvis du tilbydes behandling.

Jeg vil gerne have psykologsamtaler, kan man få det hos jer?

Nej. I Internetpsykiatrien tilbyder vi udelukkende tekstbaserede behandlingsprogrammer, hvor en psykolog løbende støtter dig skriftligt ift. opgaverne i behandlingsprogrammet.

Jeg er lidt dårlig til det tekniske, er det et problem?

Det anbefales, at du har en vis form for teknisk forståelse, da behandlingen gennemføres via internettet på en tablet eller computer. Det kan derfor hurtigt blive en frustration for dig, hvis du ikke er tryg ved det tekniske.

 

Hvis du oplever tekniske problemer, yder vi ikke support. Du skal derfor have hjælp fra dit netværk eller bestille support andetsteds.

Hvordan bliver jeg henvist til behandling hos jer?

Du behøver ikke en henvisning for at modtage behandling hos os. Du kan selv udfylde vores ansøgningsskema her på siden. Efterfølgende inviteres du til en udredende videosamtale, hvis vi vurderer, at vores internetbaserede behandling vil være relevant for dig.

Kan jeg modtage behandling, hvis jeg allerede står på venteliste hos en psykolog?

Vores erfaring er, at mange som allerede står på en venteliste til f.eks. en psykolog, ikke gennemfører behandlingen. I tilfælde af lang ventetid, kan det dog være oplagt at ligge ud med Internetpsykiatriens tilbud, hvis dine problematikker ikke er for komplekse.

 

Vi screener nogle gange ansøgere fra før den udredende samtale eller efter samtalen, hvis de står på venteliste hos en psykolog.

Kan jeg gennemføre den udredende videosamtale på min mobil?

Nej. Du skal bruge en tablet eller computer til afholdelse af videosamtalen. Du skal også bruge en tablet eller computer til selve behandlingsprogrammet.

Jeg kan ikke få fri den dag, hvor jeg er blevet inviteret til den udredende videosamtale – kan jeg få en ny tid?

Vi har faste konsultationstider i hverdagene, hvor vi typisk afholder udredende videosamtaler kl. 8.30, 10.15, 12.15 eller 14.15, på alle hverdage. Hvis du ønsker at ændre din tid for den udredende videosamtale til en dag, hvor det passer bedre kan du besvare din indkaldelse via Digital Post og på Borger.dk.

Skriv i beskeden, om du foretrækker nogle bestemte dage samt om du foretrækker en tid kl. 8.30, 10.15, 12.15 eller 14.15. Vi vil forsøge at imødekomme dit ønske.

Min ansøgning for behandling er blevet afvist, men min læge anbefalede mig at søge behandling hos jer. Hvad kan det skyldes?

Alle indsendte ansøgninger for behandling bliver grundigt læst og vurderet af vores psykologer. Hvis de vurderer, at du ikke er egnet til behandling i Internetpsykiatrien, er det for dit eget bedste.

 

Vores ønske er at du bliver tilbudt en behandling, som vi vurderer vil kunne gøre en forskel for dig og derfor er vi nogle gange nødt til at afvise vores ansøgere.

Hvad indeholder min journal, kan jeg bede om at få rettet eller slettet indhold og hvem har adgang til oplysningerne i den?

Internetpsykiatrien er del af Psykiatrien i Region Syddanmark. Som offentlig myndighed, er vi efter Offentlighedslovens regler om notat- og journaliseringspligt forpligtede til at føre journal over din behandling. Det betyder, at vi skal dokumentere grundlaget for de afgørelser eller beslutninger, som vi træffer i forbindelse med dit forløb hos os.

Når du ansøger om at få behandling i Internetpsykiatrien, skal du bruge dit MitID. Du er derfor ikke anonym. Vi har pligt til at lave et journalnotat fra din indledende samtale med en af vores psykologer. Det vil derfor fremgå af din journal, at du har været i kontakt med Internetpsykiatrien.

Ifølge Journalføringsbekendtgørelsen (§20, stk. 1) må vi ikke slette eller gøre oplysninger i patientjournalen ulæselige. Vi gør os meget umage med at skrive en journal, som er retvisende. Din journal indeholder kun oplysninger, som er nødvendige i forbindelse med din ansøgning og eventuelle behandling hos os.

Vi deler ikke information om dit behandlingsforløb hos os eller videregiver oplysninger fra din journal, med mindre du har givet samtykke til det.